Jak to popsal senátor Jaroslav Chalupský:
Stavební úřady jsou paralyzovány digitalizací. Systém stále nefunguje, jak má. Na městech převládá frustrace a pracovní demotivace. Hrozí žaloby z nečinnosti úřadů, protože vše aktuálně trvá 8x déle než při zpracování ve starém systému.
Kolega z lavice senátor Hynek Hanza tyto praktické zkušenosti úředníků už několik měsíců předává vrchním ředitelům i samotnému ministrovi.
Několik měsíců na výboru varujeme před negativními dopady nezvládnuté digitalizace. Marně.
Hynek proto inicioval dnešní výborové pracovní sezení „Aplikace nového stavebního zákona v praxi“, kdy měl ministr Ivan Bartoš a jeho tým možnost vše slyšet přímo od pracovníků stavebního úřadu v Teplicích a v Mariánských Lázních.
Pracovníci přímo v systému všem ukázali nekomfort a technické potíže, se kterými se musí denně potýkat.
Jednání se zúčastnili předsedové senátorských klubů, vedení Senátu, zástupci Krajů, tajemníků měst a vzbudilo i značný mediální zájem.
Debata byla po několika hodinách přerušena a bude pokračovat příští úterý, kdy k tomu senátní výbor přijme usnesení a o den později se situací bude zabývat i celé plénum.
Uvidíme, jaký obraz poměrně palčivého a pro občany důležitého problému poskytne ČT.
Myslím, že po dnešní konstruktivní kritice by měl tým pana ministra už opravdu urychleně dát vše do pořádku! Bagatelizace po termínu a natírání „na růžovo“ není namístě.
Hynku, díky!
Je dobře, že jsi problém z regionu přinesl až před ministra a dal mu patřičnou váhu, protože pomocnou ruku potřebuje drtivá většina stavebních úřadů.
Možná pro info zainteresovaných, níže jsou hlavní podněty pro ministra k dořešení, které šly dnes na audiozáznam:
– Uživatelský manuál je nepoužitelný, popisuje funkce, ne jak věci procestoval. Nebýt vytvořené diskusní skupiny mezi samotnými pracovníky stav.úřadů, těžko by se vůbec něco zpracovalo.
– Žádosti z prvního a druhého týdne ještě nejsou v systému.
– Jsou dlouhé prodlevy zpracování.
– Změny se nepropisují do dalších řízení, musí se psát pokaždé znovu.
– Automaticky se nepropisují data z katastru.
– Nefunguje ztotožnění osoby, systém zároveň akceptuje i datum narození 11.11.1111.
– Uživatelské prostředí není uživatelsky přátelské a není ergonomické, až 32 kliknutí při zpracovávání případu.
– Vše se stahuje na disk H, což datově zatěžuje magistrát.
– Např. stanovisko dotčeného orgánu se zobrazuje jako kódový HTML text.
– Přednastavené doklady pro třetí osoby nemají náležitosti účetního zaúčtovatelného dokladu.
– Vše trvá, vznikají prodlevy, hrozí žaloby z nečinnosti.
– Call Centrum není schopno zodpovídat dotazy.
– Převod listinných podkladů dříve trvalo 2 minuty, nyní půl hodiny.
– Systém neupozorňuje na nový případ.
– Data se přepisují manuálně, což např u 30ti účastníků řízení trvá dlouho.
– Musí se ručně zadávat rozdělovníky.
– Dokumenty a šablony se nevytváří automaticky, nevyplňují se data do šablon.
– Nejsou připraveny typy výzev.
– Když chce někdo nahlédnout do spisu, může jen osobně na počítači a za účasti úředníka, což na delší dobu vyřadí pracovníka z činnosti.
14. srpna 2024, original příspěvku zde