Rád bych vás seznámil s tím, jak jsem dnes (21. června 2023) hlasoval na plénu Senátu, pokud jde o ty nejpodstatnější body programu.
1) HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ve znění pozdějších předpisů /senátní tisk č. 103/
Jedná se o transpoziční novelu posilující postavení orgánů pro hospodářskou soutěž (ÚOHS) a další změny vycházející z aplikační praxe. Návrh byl schválen.
HLASOVAL JSEM PRO:
Dnešní stav tržního prostředí je deformován samotným státem, zákony, regulacemi a přirozeně i velikostí samotného trhu. Dohled nad férovostí hospodářské soutěže nebude nikdy ideální a nikdy nezamezí pokusům o nekalou soutěž. Hegemonem má vždy být na prvním místě spotřebitel, který určuje do velké míry kvalitu trhu. Je ale třeba v některých situacích vyšší ochrany např. v případech kartelových dohod a ostatních účelových defektů volné hospodářské soutěže, které není schopen samotný spotřebitel přímo ovlivnit.
2) ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
/senátní tisk č. 102/
Záměrem je sjednotit reportingovou povinnost ohledně vybudování evropské infrastruktury pro prostorové informace. Hlavním cílem je poskytnout větší množství kvalitních a standardizovaných prostorových informací pro využití napříč členskými států. Návrh byl schválen.
HLASOVAL JSEM PRO:
Aby byla sdílená data využitelná napříč členskými státy bez ohledu na to, odkud pocházejí, musí existovat společné normy pro jejich popis a sdílení. Uvidíme, zda se data opravdu zcentralizují, sjednotí, zdigitalizují a zpřístupní a že se budou využívat pro pozitivními dopady na stav životního prostředí.
3) ČESKÁ TELEVIZE
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů /senátní tisk č. 105/
Cílem vládní novely je umožnit, aby členy Rady ČT a Rady ČRo volily obě komory Parlamentu ČR, a nikoli pouze PSP, jako je tomu dosud. Počet členů Rady ČT se zvyšuje z 15 na 18 s tím, že 12 členů volí Poslanecká sněmovna a 6 členů volí Senát. Zvolení členové Rady budou odpovědní jednotlivě komorám, které je zvolili. Obdobně je řešena Rada ČRo, která má 9 členů a bude voleno v PS 6 a v Senátu 3. Návrh byl schválen.
HLASOVAL JSEM PRO:
Rozložení pravomocí volby členů Rady ČT a ČRo na obě komory Parlamentu je správným krokem pro zachování maximální projev plurality názorů na veřejnoprávní média z hlediska politického zastoupení v Parlamentu ČR garantované i různorodostí volebních systémů i délky funkčního období jednotlivých komor Parlamentu ČR.
4) NÁRODNÍ SPORTOVNÍ AGENTURA
Na programu byla volba členů dozorčí komise Národní sportovní agentury; hlasování bylo TAJNÉ (zvoleni byli M. Adámek, P. Karpíšek, J. Klement, J. Sobotka a T. Třetina).
V rámci obecné rozpravy jsem k tomu řekl:
Rád bych popřál hodně štěstí těm, co kandidují, aby byli zvoleni a aby ta očekávání, která mají od sebe a své činnosti, byla naplněna. Protože je o mně známé, že nejsem zastáncem NSA. A dali jsme jí takový „pardon“ tím, že jsme změnili trošku strukturu s takovým záměrem, že se NSA rozhýbe a bude fungovat ku prospěchu rozvoje sportu. Od nově zvolených členů dozorčí komise očekávám právě tuto aktivitu, anebo aby třeba v dohledné době, do dvou let, pokud se jim to nepodaří, sami přišli s tím, že je to marné a že se má NSA zrušit a má se zpátky vrátit pod ministerstvo nebo zřídit ministerstvo sportu. To jsou má očekávání.
5) ČESKÁ POŠTA
Také jsme dnes debatovali o avizovaném rušení poštovních poboček. Můj názor je, že restrukturalizace ČP už měla proběhnout dávno, protože není možné provozovat státní podnik stále stejně, když se poptávka po poštovních službách dramaticky mění rok od roku. Nečinnost dosavadních vlád v tomto směru je příčinou současného kritického stavu. Jen za posledních 5 let poklesla poptávka po službách listovních zásilek o 40 %, resp. ztráta tržeb v listovních zásilkách dosáhla výše 1,5 mld. Kč a celková ztráta za všechny služby dosáhla 4 mld. Kč za 5 let. Držitel licence však musí udržovat kompletně nastavenou rozsáhlou a v kontextu s poklesem poptávky velmi drahou síť poboček a lidských zdrojů. Poštovní služby ve všech úrovních musí projít změnou včetně nastavení jejich četnosti a dosažitelnosti. Dá se také předpokládat, že pokles v poptávce po službách ČP bude i nadále dramaticky klesat i z důvodu elektronizace a rozvoji datových schránek.